Saturday, September 28, 2013

Life Is Like A Tree



Hai Guys...
         Guyz...Tajuk hari nie agak sentimental sikit sebab narry terasa nak meluahkan rasa hati..Boley kann..?? ehehehe... Actually kenapa tajuk kali ini "Life is Like A Tree" sebab jika kita lihat kehidupan kita..dengan pokok mahu pun binatang..kita sebenarnya sama saja...Ciptaan Tuhan.
        Kenapa narry kata kehidupan kita sama macam pokok...kerana jika anda lihat..kehipan seseorang tu berliku-liku kan...macam pokok...Pokok banyak dahan bercabang..Pernah ke anda tengok pokok tanpa dahan..hanya ada batangnya saja..? Kalau ada..nanti tunjuk pada narry yee...narry tak pernak tengok..
        Apa luahan hati narry malam nie ialah..Narry bersyukur..kerana narry dilahirkan menjadi seorang manusia..manusia yang sempurna tanpa cacat cela nyaa...Narry juga bersyukur kerana narry telah dibesarkan dalam keluarga yang baik. Walaupun narry membesar tanpa kasih sayang dari seorang ayah..tapi narry tetap bahagia kerana narry masih punya mammy yang terlalu menjaga narry. 
       Masa narry mula lalui zaman remeja..Narry pernah memberontak.. Kenapa narry tak boleh bebas seperti kawan-kawan narry yang lain..? Kenapa narry tak boleh buat tu...kenapa tak boleh buat ini...? Ahhhh...!!! pokok nyaaa...semua yang narry buat..atau nak buat pasti dihalang oleh mammy narry..
       Tapi sekarang narry mula faham untuk apa kongkogan itu di beri pada narry.. Itu semua untuk kebaikan narry juga. Untuk melindungi narry dari terjebak dalam perkara-perkara yang tak baik.
       Kerana itu narry anggap hidup narry umpama sepohon pokok... Pokok terdiri dari pelabagai jenis...begitu juga manusia..terdapat bermacam-macam perangai. Cara menjaga pokok pun ada bezanya juga kann..macam tu juga kita.. Jika kita lalai dalam menjaga pokok tersebut..dia akan rosak..dan akhirnya mati macam tu juga manusia...tapi jika kita sempat meperbetulkan keadaan..hidup kita boleh berubah..dari yang teruk...menjadi yang lebih baik.
       Macam mana bebasnya seokor burung...pasti akan pulang ke sarang..Macam mana hebatnya sebatang pokok itu...pasti mati jika tidak dijaga dengan baik..Macam mana liarnya seekor binatang..masih ada sifat sayang pada anak-anaknya.Macam mana hebatnya sesuatu kehidupan...ianya tidak akan berhasil jika tiada air,udara dan makanan di dunia ini..Kerana itu Tuhan menciptakan..Kita (manusia), Haiwan & Tumbuhan yang hidup di muka bumi ini saling memerlukan antara satu sama lain. Hebatnya ciptaan Tuhan..yang tidak kita  sedar dari mula seseorang manusia itu mengalami proses kematangan, di beri akal dan fikiran untuk sentiasa bersyukur untuk semua nikmat yang dikurniakan.
      Semoga, adan diantara anda yang selepas ini sentiasa bersyukur dalam apa jua keadaan..Bila kita mengalami kegagalan..maka bersyukur larr pada Allah..kerana dia memberi ujian pada kita untuk kita sedar bahawa Dia sentiasa bersama kita..bBegitu juga jika sebaliknya yang berlaku pada kita..panjatkan lahh kesukuran pada Allah s.w.t.
       Narry juga manusia biasa..sering melakukan kesilapan...Jika ada diantara anda yang narry kenal...atau tidak..narry nak minta maaf jika selama ini narry pernah melakukan apa sahaja kesalahan pada anda...dan narry dengan seikhlas hati (Insyallah) memaafkan apa saja dosa mahu pun kesalahan yang pernah anda lakukan sama ada sengaja atau pun tidak sengaja..Moga Allah menerima keampunan hamba-hambaNya...


~narryen~

No comments: